Gezond blijven

Tips om te gaan bewegen

Hieronder staan allerlei tips om meer te gaan bewegen en te sporten. Bouw het sporten rustig op, maar probeer tegelijkertijd zo veel mogelijk te bewegen tijdens uw alledaagse activiteiten.

Bouw het rustig op

Bouw het sporten rustig op: start langzaam en kijk hoe het gaat. Dan houdt u het makkelijker vol. Door uw training geleidelijk op te bouwen, voorkomt u bovendien blessures.

Regelmaat en structuur

Regelmatig aan lichaamsbeweging doen, is goed voor u. Voor uw lijf en leden heeft regelmatig bewegen grote voordelen. De conditie wordt beter, de spieren worden sterker en u loopt minder risico op problemen met de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Kortom, bewegen maakt je gezonder.

Elke dag bewegen

Alle vormen van lichaamsbeweging zijn goed. U kunt daarom uw dagelijks leven zo inrichten dat u meer beweging krijgt. U kunt bijvoorbeeld een eindje gaan lopen tijdens de lunchpauze of na het avondeten.

Naar een sportschool of sportclub

U kunt zelf beginnen met bewegen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. Maar u kunt ook lid worden van een sportschool of sportvereniging.

Joggen of hardlopen

Als u alleen gaat hardlopen, is het belangrijk dat u weet wat u doet. Kies een trainingsschema dat bij u past. En bouw het hardlopen heel rustig op.

U vindt trainingsschema's:

  • bij de sportschool
  • bij uw (sport)fysiotherapeut
  • op Veiligheid.nl

Het kan ook fijn zijn om een tijdje mee te trainen bij een atletiekvereniging of een loopgroep.

Iets nieuws proberen

Behalve bekende sporten als zwemmen, fietsen, fitness of hardlopen kunt u ook nieuwe of andere vormen van beweging uitproberen. Bijvoorbeeld zumba, bodypump, spinning of pilates.

Proefles

Wilt u niet meteen lid worden van een vereniging of uzelf inschrijven bij een sportschool? Vraag dan of u een proefles kunt volgen. Zo krijgt u een idee of de sport bij u past. En of de sfeer u bevalt. Vaak is een proefles gratis.

Sporten voor senioren

Sporten is goed voor oud en jong!

Als het bewegen wat moeilijker gaat, kunt u iets voorzichtiger zijn.

  • Kom rustig op gang.
  • Doe een flinke warming-up en achteraf een cooling-down.
  • Train niet te intensief.
  • Let goed op uw balans.
  • En let goed op uw ademhaling en hartslag.

In de gemeente worden sportactiviteiten voor senioren georganiseerd. Voor meer informatie kunt u navraag doen bij Welzijn Kampen.

Weinig geld

Heeft u te weinig geld om een sport te kunnen betalen? In de gemeente Kampen zijn er diverse regelingen om u te helpen. Bijvoorbeeld het Jeugdfonds Sport & Cultuur, Zwemfonds en de Meedoen-bon.

Zie ook