Gezond blijven

Samen werken aan een gezond gewicht

U bent natuurlijk zelf de belangrijkste persoon als het gaat om het op peil houden of krijgen van uw gewicht. Maar het is wel fijn als er mensen zijn die u daarbij kunnen helpen.

Praat erover en steun elkaar

Laat aan anderen weten dat u van plan bent om gezonder te eten. Of meer te bewegen. Dan kunnen ze u helpen om het vol te houden. Als u het even moeilijk heeft, kunnen zij u erdoorheen slepen.

Samen afvallen

Probeer bijvoorbeeld uw partner, buurvrouw, zus of vriend ook mee te krijgen. Of anderen in uw nabije omgeving. U kunt bijvooreeld samen een plan maken om af te vallen. En samen gaan bewegen.

Samen koken

Samen koken en eten is een gezellige manier om door gezond eten uw gewicht op peil te houden. Door samen gezonde recepten te bedenken of uit te proberen, brengt u elkaar op ideeën en lukt het waarschijnlijker makkelijker om het gezond eten vol te houden.

Samen sporten of bewegen

Samen gaan zorgt voor een stok achter de deur. Zorg daarom voor een maatje om mee te sporten of te bewegen. Want samen is toch veel gezelliger dan alleen? Kijk bij Samen bewegen voor tips om een maatje te vinden en voor leuke activiteiten om aan mee te doen.

Hulp van de diëtist

Het kan ook zijn dat u hulp nodig heeft bij de keuzes die u maakt in uw eetpatroon. U kunt deskundig advies inwinnen bij een diëtist. In het basispakket van de zorgverzekeraar zit 3 uur dieetadvies per jaar.

U kunt daarnaast hulp krijgen via een 'gecombineerde leefstijlinterventie' (GLI). Een diëtist, fysiotherapeut of leefstijlcoach helpt u dan om uw eet- en beweeggedrag blijvend te veranderen. Sommige GLI's zitten in het basispakket van de zorgverzekering. Kijk voor meer informatie op de website van het Voedingscentrum.

Organisaties