Gezonde voeding

Voor pubers in de groei is het heel belangrijk dat ze drie gezonde maaltijden per dag krijgen. Hoe zorg je voor gezonde voeding en wat kan de Schijf van Vijf hierin betekenen?

Drie maaltijden

Het verzorgen van drie maaltijden per dag is het minste wat je kan doen om te zorgen dat je kind voldoende gezond eet. Waar kun je op letten bij de drie maaltijden?

Groente en fruit

Pubers hebben elke dag groente en fruit nodig, maar houden hier niet altijd van. Hoe zorg je dat je groente en fruit lekkerder maakt voor je kind?

Tussendoortjes

Je kunt je kind het best maximaal vier keer per dag een tussendoortje geven. Wat kun je geven en hoeveel moet je bewegen om deze tussendoortjes weer weg te werken?

Extra vitamines

Soms hebben kinderen extra vitamines nodig. Wanneer zijn welke extra vitamines raadzaam?

IJzertekort

Als je kind bleek is, snel moe en buiten adem, kan het een ijzertekort hebben. Wat kan het gevolg zijn van een ijzertekort en hoe kun je dit voorkomen?

Sportvoeding

Kinderen die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Welk eten en drinken is dan het beste?

Veganistisch

Bij veganistisch eten laat je alle dierlijke producten weg, ook eieren en zuivel. Welke voedingsstoffen heeft je kind extra nodig bij een veganistisch dieet?

Vegetarisch

Bij vegetarisch eten eet je geen vlees of vis meer. Hoe krijgt je kind toch voldoende ijzer en vitamine B12 binnen?

Voedselallergie

Een voedselallergie wordt veroorzaakt door eiwitten die in bepaalde voeding voorkomen. Welke voeding is dit, wat zijn de klachten en wat kun je doen?

Lactose-intolerantie

Lactose is een melksuiker dat in moedermelk en zuigelingenvoeding zit en een intolerantie kan veroorzaken. Hoe ontstaat dit, wat zijn de klachten en wat kun je doen?

Glutenintolerantie

Gluten is een mengsel van eiwitten die voorkomen in bepaalde granen en die een intolerantie kunnen verzoorzaken. Wat zijn de klachten en wat kun je doen?

Vergelijk hulpaanbod